Femenist?

Godmorgon i stugan
 Idag tände jag de tredje ljuset. Drack kaffe och åt en macka, insåg att jag inte kunde sitta och glo längre och började sakta men säkert klä på mig. När jag insåg att jag gått upp en timme förtidigt. Jäklar tänkte jag, men blev ändå lättad.. Nu ligger jag i min säng och läste precis ett sms som patrik skickat, hur gullit som helst. Han är såå söt den pöjken...

Jag, Vilja och Julian har pratat om femenism en del på sista tiden. Jag och Vilja menar att gemnstäldhet är någonting helt annat än femenism, men då blir min kära bror jätte arg och säger arrgt att gemnställdhet är samma sak som femenism. Och jag är här och nu beredd att hålla med.
När jag tänker på femenism så går tankarna till MÄN ÄR SVIN grejen, men efter att ha diskuterat med Julian, Vilja och Anders Insåg vi att Femenism är ett väldigt brett begrepp. De finns olika femenismer. De finns den som ogillar män och vill trycka ner dom så dom ska känna av hur de är att bli nertryckt i typ 100 år så dom får sitt straff.- men ja tror inte de är lösningen de blir en ond cirkel.  Så finns de dom som tycker att Kvinnan ska stå för sin rätt. hävda sig och gå emot män till försvar och så den som tycker att gemställdhet borde vara en självklarhet och att man ska behandla varandra med respekt. (självklart finns de fler sorter femenism men detta är bara ett brett utbud)
Min åsikt är att de handlar om hur vårat samhälle uppfostrar våra barn. 
Att vi ger våra söner låtsas pistoler så dom ska lära sig kriga. Säger till dom att stå upp för sin rätt. Medan vi ger docker till våra döttrar och låtsas spisar så dom ska lära sig att laga mat och ta hand om sina barn,. och säger till Lisa att nu får du lugna ner dej de är Kalle som talar. De är klart Lisa efter ett tag inte säger mycket mer då.
Nu kanske inte de är bara felet men nog har de en vinkel av de hela. Hoppas ingen tar illa upp eller så, isåfall skulle jag vilja att du sa de till mig rätt ut och inte gick runt och blir irriterad, så berätta gärna vad du tycker om de hela.  
Ha en underbar tredje advent, de ska iallafall jag ha. (på mitt jobb)... Kram!

Kommentarer
Postat av: p

men kära du. tror du på fullaste allvar att man säger saker i stil med "säger till Lisa att nu får du lugna ner dej de är Kalle som talar"? =) puss iallafall =)

2009-01-05 @ 00:27:50
Postat av: Julian

BRA MIRIAM ÄR STOLT ÖVER DIG SMULAN!

2009-08-23 @ 17:43:21
URL: http://drippdropp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0